Program våren 2024

Information om våra aktiviteter

Våra föreläsningar hålls i Equmeniakyrkan, Vintergatan 9, Huskvarna på måndagar 19.00 om annan plats och tid inte anges i programmet.

Entre inkl fika: 40 kronor för medlem, 60 kronor för icke medlem.

Vid de flesta träffarna har vi lotterier med många fina vinster. Du som besöker vår aktivitet får gärna ta med dig vinster som vi kan lotta ut.

Det går bra att betala inträde och lotterier med Swisch nr 123 199 88 06.

PROGRAM VÅREN 2024

Vi hälsar alla nya och gamla medlemmar välkomna att ta del av alla våra aktiviteter.

Utskrivningsbart program våren 2024

Årsmöte

Måndagen 29 januari 2024 19.00

På traditionsenligt sätt så redovisas genomförda aktiviteter under året som gått, föreningens ekonomi och ny styrelse för 2024 väljs.

Vi byter fröer, tidningar och böcker.

Handlingar till årsmötet hittar du på fliken "medlem" en vecka före årsmötet.

Att anlägga en äng

Måndagen 26 februari 2024 19.00

Inger och Mats Runesson från Pratensis AB kommer till oss och berättar om hur man anlägger ängar från grunden men även lite om restaurering av befintliga ängar samt problem man kan råka ut för. Dessutom berättar de om hur man sköter ängen och ger tips om redskap mm. Vi får se bilder på olika typer av ängar och hur de förändrar utseende under säsongen och mellan åren.

Södra Vätterbygdens flora

Måndagen 18 mars 2024 19.00

Södra Vätterbygden är en botaniskt intressant del av Småland. Här möts växter från öster och väster, norr och söder. Yppigheten i de kalkgynnade och varma östra Vätterbranterna står i kontrast mot magra tallmoar och mossar i väster.

Agneta Åsgrim och Magnus Thorell från Botaniska Sällskapet i Jönköping kommer till oss och berättar om floran och arbetet med boken med samma namn.

Dags att köpa sättpotatis

6 april 2024 10,00

Potatiskungen Torvald Fälth hälsar oss åter välkomna att köpa årets sättpotatis. Han erbjuder minst 300 sorter att välja på. En del sorter är unika så de kan du inte få tag i någon annanstans.
Potatisen kan köpas styckvis.

Vägbeskrivning:
Kör väg 40 mot Nässjö. 1,3 km efter avfarten mot Forserum tag hö mot Sjöstorp. I Sjöstorp fortsätt mot Berg. I Norra Hiarum tag vä mot Berg. Efter att du svängt är det 3:e gården på vä sida, ett gult tegelhus.

Föreningen ordnar ingen samåkning. Det är bra om du själv försöker samåka med någon med tanke på miljön.

Naturbaserad rehabilitering

Måndagen 15 april 2024 19.00

Naturbaserad rehabilitering bygger på forskning om naturens goda förmåga att ge återhämtning och minskad stress.

Behandlingen genom naturbaserad rehabilitering sker i grupp och kombinerar samtal och aktiviteter i naturen. I behandlingen används skogen, trädgården och djur.

Anna Ladefoged, arbetsterapeut på Rehabiliteringsmedicinska kliniken i Region Jönköpings län kommer till oss berättar om arbetet och hur naturen och trädgården är en del i arbetet.

Skapa med säsongens blommor

Tisdagen 7 maj kl 18.00.

Blomsterlandet i Jönköping bjuder in oss till en vårkväll i ­butiken.

Blomsterlandet presenterar förslag på hur du kan tänka och skapa i dina balkonglådor och utomhuskrukor med vårens säsongsväxter.

Blomsterlandet bjuder på kaffe, te och kaka.

Som medlem i Huskvarna trädgårdsförening får vi 20 % på hela vårt sortiment under kvällen.

Samling Blomsterlandet M2 Center, Ryhovsgatan 5, Jönköping

Växtbyte

Söndagen 19 maj 2024 15.00

Dags igen för det återkommande växtbytet då de flesta av oss kommer hem med mer än det vi bär dit. Vi byter växter, auktionerar ut rariteterna och avslutar med bakluckeloppis som vanligt.

Märk växterna med namn och använd även din egen namnskylt.

Vägbeskrivning:
Från Esplanaden i Huskvarna, tag höger in på Drottninggatan, sedan vänster till Trädgårdsgatan.
Växtbytet hålls på Husqvarnas norra parkering

OBS. Endast för medlemmar!

Sommarresa 1 juni 2024

Årets resa går till Östergötland och trakten kring Motala.

Vi åker tidigt på morgonen och är hemma igen runt 19-tiden. Lunch och eftermiddagsfika ingår.
Program och pris påverkas av priserna på drivmedel, lunch mm.

Detaljerad information kommer att skickas ut under våren.

Anmälan tas emot när programmet för resan har skickats ut i mars/april.