Sommarresan 2022

SOMMARRESAN - lördagen 28 maj 2022

I år håller vi oss runt Borås. Där kommer vi att besöka många spännande och intressanta trädgårdar under dagen.

Luna Ek har en mindre villaträdgård i Sandared. Hon jobbar som trädgårdsdesigner enligt Feng Shui’s principer, där hon lägger stor vikt på balanserat flöde och grön lugn harmoni året runt.

Mjuka runda former blandas med  strikta raka.

Marianne och Conny Assarsson i Rydal har en woodlandträdgård med många rhododendron och azaleor. Här finns också en bäck och tre dammar. Tomten är på 1500 kvadratmeter och ligger i zon 5

Information om resan

Bussen avgår från Huskvarna gamla bibliotek kl 07.30. Vi är hemma igen c:a 19.30.

Avgift: Resan kostar 350 kronor. I resans pris ingår bussresa, besök i alla trädgårdarna, lunch på Golfrestaurangen i Borås och eftermiddagsfika.

Avgiften betalas på bankgiro 5052-8702 efter att du fått bekräftelse på att du fått plats på resan.

Anmälan: mellan 1/5 och15/5 info@huskvarnatradgardsforening. OBS anmälan tas endast emot på detta sätt.

Du som inte har e-post kommer att få ett sms som kan användas för anmälan.

När du anmäler dig måste du ange om du vill ha kött, fisk eller har behov av specialkost.

Vid avbeställning senare är 5 dagar före avresan debiteras en avgift på 225 kronor.

Ta med egen förmiddagsfika!

Vi besöker även Berit och Göran Arvidsson i Rydal. De har en trädgård på 3000 kvm i växtzon 3-4 som ligger i sluttning mot nordväst. Den är ca 65 år gammal. Det är en vår och försommarträdgård, de växter som dominerar är många olika stora träd, Magnolior, Lönn, Rönn,Tulpanträd olika sorters barrväxter. Rhododendron, Azaleor, Gunnera, Trillium, Pioner mm. En bäck rinner genom delar av trädgården, det finns även två mindre dammar.

Lunchen äter vi på Golfrestauranten utanför Borås.

På hemvägen besöker vi Cramérs plantsskola. Vi får 10% rabatt på allt i butiken som vi handlar vid besöket.

Inger och Tage Nilsson i Borås har en vacker och varierad villaträdgård på ca 1000 kvadratmeter med både berg, damm, köksträdgård och medelhavsinspirerad avdelning, samt många planteringar och sittplatser.