Sommarresan 2020

Huskvarna Trädgårdsförening

SOMMARRESAN - lördagen 30 maj 2020 INSTÄLLD

I år håller vi oss runt Borås. Där kommer vi att besöka många spännande och intressanta trädgårdar under dagen.

Information om resan

Bussen avgår från Huskvarna gamla bibliotek kl 07.00. Vi är hemma igen c:a 19.00.

Avgift: Resan kostar 350 kronor. I resans pris ingår bussresa, besök i alla trädgårdarna, lunch på Golfrestaurangen i Borås och eftermiddagsfika.

Avgiften betalas på bankgiro 5052-8702 efter att du fått bekräftelse på att du fått plats på resan.

Anmälan: senast 19/5 till Marie Magnusson tel: 070 - 648 07 94 eller e-post marie.myrberget@telia.com. Specialkost kan beställas i samband med anmälan. Vid avbeställning senare är 5 dagar före avresan debiteras en avgift på 225 kronor.

Ta med egen förmiddagsfika!

Birgitta och Tomas Brissman i Fristad visar en ganska nyanlagd trädgård. De kallar den sin lekstuga där design och form har större betydelse än växterna i sig.

Luna Ek har en mindre villaträdgård i Sandared. Hon jobbar som trädgårdsdesigner enligt Feng Shui’s principer, där hon lägger stor vikt på balanserat flöde och grön lugn harmoni året runt.

Mjuka runda former blandas med  strikta raka.

Marianne och Conny Assarsson i Rydal har en woodlandträdgård med många rhododendron och azaleor. Här finns också en bäck och tre dammar. Tomten är på 1500 kvadratmeter och ligger i zon 5

Inger och Tage Nilsson i Borås har en vacker och varierad villaträdgård på ca 1000 kvadratmeter med både berg, damm, köksträdgård och medelhavsinspirerad avdelning, samt många planteringar och sittplatser.

Lunchen äter vi på Golfrestauranten utanför Borås.

På hemvägen besöker vi Cramérs plantsskola. Vi får rabatt på det vi handlar vid besöket så ta med ditt medlemskort.

Vi besöker även Berit och Göran Arvidsson i Rydal. De har en trädgård på 3000 kvm i växtzon 3-4 som ligger i sluttning mot nordväst. Den är ca 65 år gammal. Det är en vår och försommarträdgård, de växter som dominerar är många olika stora träd, Magnolior, Lönn, Rönn,Tulpanträd olika sorters barrväxter. Rhododendron, Azaleor, Gunnera, Trillium, Pioner mm. En bäck rinner genom delar av trädgården, det finns även två mindre dammar.