Program våren 2022

Information om våra aktiviteter

Våra föreläsningar hålls i Equmeniakyrkan, Vintergatan 9, Huskvarna på måndagar 19.00 om annan plats och tid inte anges i programmet.

Entre inkl fika: 40 kronor för medlem, 60 kronor för icke medlem.

Vid de flesta träffarna har vi lotterier med många fina vinster. Du som besöker vår aktivitet får gärna ta med dig vinster som vi kan lotta ut.

Det går bra att betala inträde och lotterier med Swisch nr 123 199 88 06.

PROGRAM VÅREN 2022

Huskvarna trädgårdsförening presenterar programmet för våren 2022 i slutet av februari. Till dess håller vi tummarna att smittspridning och restriktioner lättar.

Vi hälsar alla nya och gamla medlemmar välkomna att ta del av alla våra aktiviteter.

Årsmöte

Måndagen 7 mars 2022 18.30 - Observera tiden

Reservera måndagen 7 mars 2022 för årsmöte och föredrag. Vi börjar lite tidigare för att hinna med årsmötet. Årsmötet avser verksamhetsåren 2020 och 2021.

På traditionsenligt sätt så redovisar genomförda aktiviteter under åren som gått, föreningens ekonomi och väljer ny styrelse för 2022.

Mötet kombineras med föredrag.

Handlingar till årsmötet hittar du på fliken "medlem".

Samling i Equmeniakyrkan, Vintergatan 9 i Huskvarna.

Hur man anlägger en trädgård

Måndagen 7 mars 2022 19.00

Efter årsmötet fortsätter vi med ett intressant föredrag av Bengt Tonnvik om hur man anlägger en lättskött och naturlig trädgård. Med bilder i huvudsak från sin egen trädgård visar han hur man kan få till en lättskött och naturlik trädgård. Han kommer att berätta om varför man har  olika rum i trädgården, hur man hanterar nivåskillnader, hur man kan förbättra växtzoner och en mängd andra saker.

Dags att köpa sättpotatis

Lördagen 9 april 2022 10.00

Potatiskungen Torvald Fälth hälsar oss välkomna att köpa årets sättpotatis. Han erbjuder minst 300 sorter att välja på. En del sorter är unika så de kan du inte få tag i någon annanstans.
Potatisen kan köpas styckvis.

Vägbeskrivning:
Kör väg 40 mot Nässjö. 1,3 km efter avfarten mot Forserum tag hö mot Sjöstorp. I Sjöstorp fortsätt mot Berg. I Norra Hiarum tag vä mot Berg. Efter att du svängt är det 3:e gården på vä sida, ett gult tegelhus.

Föreningen ordnar ingen samåkning.

Vilda och tama orkidéer

Måndagen 11 april 2022 19.00

Svante Malmgren från Falköping har odlat orkidéer i hela sitt liv. Svante har också tagit fram egna sorter bland annat en som han uppkallat efter sin fru Ulla Silkens.

Han kommer till oss och berättar om sitt stora intresse och delar med sig av sin kunskap.

Växtbyte

Söndagen 15 maj 2022 15.00

Dags igen för det återkommande växtbytet då de flesta av oss kommer hem med mer än det vi bär dit. Vi byter växter, auktionerar ut rariteterna och avslutar med bakluckeloppis som vanligt.

Märk växterna med namn och använd även din egen namnskylt.

Vägbeskrivning:
Från Esplanaden i Huskvarna, tag höger in på Drottninggatan, sedan vänster till Trädgårdsgatan.
Växtbytet hålls på Husqvarnas norra parkering

OBS. Endast för medlemmar!

Trädgårdsbesök

20 juni 2022 18.00

Vi besöker Alf Johansson och Kerstin Kjellström på Ekön 1 i Forserum. Läs mer.

Sommarresa 28 maj 2022

Läs mer på fliken "Sommaresa 2022"