Program 2019

Huskvarna Trädgårdsförening

Att skapa en trädgård

Måndagen 18 febr 2019 19.00

Kommer ni ihåg Åsa Karlssons fina trädgård i Vättersnäs? Nu kommer hon till oss och berättar om hur hon gör för att skapa en fin trädgård.

Kom, lyssna och inspireras!

Information om våra aktiviteter

Våra föreläsningar hålls i Equmeniakyrkan, Vintergatan 9, Huskvarna på måndagar 19.00 om annan plats och tid inte anges i programmet.

Entre inkl fika: 40 kronor för medlem, 60 kronor för icke medlem.

Vid varje träff har vi lotterier med många fina vinster. Du som besöker vår aktivitet får gärna ta med dig vinster som vi kan lotta ut.

Det går bra att betala inträde och lotterier med Swisch nr 123 199 88 06.

PROGRAM VÅREN 2019

Huskvarna trädgårdsförening presenterar programmet för våren 2019.

Vi hälsar alla nya och gamla medlemmar välkomna att ta del av alla våra aktiviteter.

Min blommiga mormorsträdgård

Måndagen 18 mars 2019 19.00

Vi får besök av Ester Klerfors från Aplared. Hon odlar rosor och pioner tillsammans med perenner och tvååringar i en blommig röra. Hennes trädgårdsintresse tog fart när de köpte huset och ledde så småningom till en grundutbildning inom trädgård. Hon har också jobbat med parkskötsel i Borås under flera år - något som var väldigt lärorikt.

Dags att köpa sättpotatis

Lördagen 30 mars 2019 10.00

Potatiskungen Torvald Fälth, Malmbäck ställer upp som vanligt och berättar om potatis och säljer sättpotatis till oss hemma på sin gård i Malmbäck.

Potatisarna går att köpa styckvis så du kan få ihop många spännande sorter till din egen täppa.

Vägbeskrivning:

Kör väg 40 mot Nässjö. 1,3 km efter avfarten mot Forserum tag höger mot Sjöstorp. I Sjöstorp fortsätt mot Berg. I Norra Hiarum sväng vänster mot Berg. Efter att du har svängt är det 3:e gården på vänster sida, ett gult tegelhus.

Jord. kompostering, gödsling och planering

Måndag 8 april 2019 19.00

Malin Gard från Nyströms handelsträdgård lär ut de "hemliga recepten" för hur man lyckas med sina planteringar.

Inspirations- och shoppingkväll

Måndagen 6 maj 2019 18.00

Pelle Tengblad med medarbetare berättar om sin egen "mästarrabatt". De ger tips inför den kommande säsongens planering och plantering.

Vi får 10% rabatt på det vi köper under kvällen.

Ta med stol och varm tröja!

Vi ses hos Tengblads trädgård, Ed 20, Gisebo, Huskvarna

Vårens växtbyte

Söndagen 19 maj 15.00

Dags igen för det återkommande växtbytet då de flesta av oss kommer hem med mer än vi bär dit. Vi byter växter, auktionerar ut rariteterna och avslutar som vanligt med bakluckeloppis.

Var försiktig med både det du tar med dig dit och det du tar med dig hem så att vi inte sprider mördarsniglar och andra otrevliga varelser i onödan.

Vägbeskrivning:Från Esplanaden i Huskvarna, tag höger in på Drottninggatan, sedan vänster till Trädgårdsgatan. Växtbytet hålls på Husqvarnas norra parkering.

Trädgårdsbesök

Tisdagen 18 juni 2019 18.00

Ann-Karin och Göran Wester tar emot oss för att visa sin fina trädgård.

För de av er som prenumererar på Allt om Trädgård finns ett intressant reportage med många vackra bilder från 2018. ( Allt om Trädgård nr 15 2018)

Vi träffas på Vattenledningsvägen 22, 554 38 Jönköping