Program hösten 2019

Huskvarna Trädgårdsförening

Information om våra aktiviteter

Våra föreläsningar hålls i Equmeniakyrkan, Vintergatan 9, Huskvarna på måndagar 19.00 om annan plats och tid inte anges i programmet.

Entre inkl fika: 40 kronor för medlem, 60 kronor för icke medlem.

Vid de flesta träffarna har vi lotterier med många fina vinster. Du som besöker vår aktivitet får gärna ta med dig vinster som vi kan lotta ut.

Det går bra att betala inträde och lotterier med Swisch nr 123 199 88 06.

PROGRAM HÖSTEN 2019

Huskvarna trädgårdsförening presenterar programmet för hösten 2019.

Vi hälsar alla nya och gamla medlemmar välkomna att ta del av alla våra aktiviteter.

Rundvandring i parken på Ryhov

Onsdagen 4 september 16.30 alternativt 18.00

Robert Burman, landskapsingenjör kommer att visa oss runt i Ryhovs fina park. Där finns många olika träd, buskar och andra växter som är både intressanta och unika. Sjukhusparken är också en viktig del i vården på Ryhov då vi alla vet att trädgård har en läkande kraft. Ryhov satsar på en hälsofrämjande utemiljö för både patienter och personal.

Grupperna som går runt kan inte vara större än 30 personer per grupp. Robert kommer därför att dela in oss i två grupper - en som startar 16.30 och en som startar 18.00. Däremellan fika - som var och en tar med själv (c:a 17.45). Rundvandringen tar drygt en timma per grupp.

Anmälan till Lovisa på e-post: info@huskvarnatradgardsforening.se eller på telefon 070 - 735 43 09. Du måste tala om vilken tid du helst vill delta i rundvandringen eller om du kan komma vilken tid som helst - beroende på hur många anmälningar som vi får in.

Samling utanför Hjälpmedelscentralen, hus P5, Försörjningsvägen 1, Länssjukhuset Ryhov.

Växtbyte

Söndagen 22 september 15.00

Dags för det traditionella växtbytet. Ta med det du har för mycket av hemma. Vi byter med våra kamrater i trädgårdsföreningen. Eventuella "rariteter" lottar vi ut. Den som vill öppna sin baklucka för loppis är välkommen att göra det.

Märk dina växter med växtens namn.

Sätt på dig din namnskylt - växtbytet är endast för medlemmar i föreningen.

Samling på Husqvarna fabrikens norra parkering, Trädgårdsgatan i Huskvarna.

Örter

Måndagen 14 oktober 19.00

Att odla egna kryddor och örter är en växande trend. Kryddväxter är bland det enklaste man kan odla. Men vad ska man göra av skörden?

Gudrin Lodin från Örtasällskapet kåserar om hur vi tar tillvara våra örter för både hälsa, hushåll och hygien.

På sedvanligt sätt finns det fika och lotterier.

Julen närmar sig

Måndagen 18 november 19.00

I år kommer Kenneth Johansson från Röttle att visa oss hur man kan tillverka en fin granrisbock att ha på trappan eller altanen som hälsar både julen och gästerna välkomna.

På vanligt sätt så lottas det som tillverkas under kvällen ut till deltagarna. Självklart så finns det fika.

Dags för årsmöte

Måndagen 27 januari 2020

Reservera måndagen 27 anuari 2020 för årsmöte.

På traditionsenligt sätt så redovisar genomförda aktiviteter under året som gått, föreningens ekonomi och väljer ny styrelse för 2020.

Vi byter fröer, tidningar, böcker och annat med anknytning till trädgård. Och som vanligt finns det fika.